Stäng
Vanliga frågor

 

Skötsel

 

Hur tvättar jag textilierna? 

Du tvättar textilierna i 40 eller 60 grader i tvättmaskinen. 

   

Hur tar jag bort fläckar?

Vi gillar att använda galltvål. 

Här finns bra info om galltvål:

Om du inte äger en galltvål funkar det nästan lika bra med en vanlig tvål eller diskmedel.  Blöt tyget runt fläcken och gnid med tvålen på fläcken. Låt tyget vila i 10 minuter och tvätta det sedan i maskinen.

Ju förr desto bättre. Det är svårare att ta bort en intorkad fläck.

 

Krymper textilierna?

Ja.

De krymper mellan 5-8% i första tvätten.

Samtidigt blir färgerna vackrare då trådarna lägger sig på plats.

 

Kan man stryka textilierna?

Ja.

Man kan stryka med ett hett järn på alla tyger som inte är ytbehandlade (vaxade).

 

De vaxade tygerna kan strykas från avigsidan med ett mellanvarmt järn. 

 

Vi stryker inte våra tyger så ofta. Vi säger bara att det inte är något fel på skrynkliga dukar. 

   

Kan jag diska brickorna i diskmaskinen?

Ja, men de håller längre om du diskar dem för hand.

   

Var och hur tillverkas produkterna?

 

Textilierna

 

Vi väver våra tyger på ett GOTS-certifierat väveri i Västergötland, Ekelunds. Läs mer här: 

De vävs med ekologiska garner som alla är GOTS-certifierade. Läs mer här:

Garnerna köps in från ett företag i Tyskland som heter TVU: Läs mer här på tyska:  

 

Bomullen och linet kan ha odlats i olika länder. Bomullen kommer från odlingar i Grekland, Turkiet, Pakistan med flera. Linet kommer från odlingar i Belgien och Frankrike. Det används ingen konstgödsel, inga bekämpningsmedel och ingen genmodifiering. Anställda i alla led har reglerade löner, korrekta anställningsvillkor, företagshälsovård och rätt att organisera sig fackligt.

 

Filtarna är ruggade för att bli mjuka, vad innebär det?

Ruggning är en mekanisk borstningsprocess för att luckra upp ytan av en väv så att den blir mjukare. Flanell är exempel på ett ruggat tyg.

 

Var syr ni era produkter?

  Vi syr i vår verkstad i Kivik, i vår butik i Stockholm och i Waldemarsvik.

 

Våra handväskor och datorfodral tillverkas på Ideal Lädervarufabrik in Småland. De använder ekologiskt läder.  Se mer genom att trycka på väskan:

 

Var tillverkas brickorna, glasunderläggen och grytunderläggen?

De till verkas i Småland på Årytrays. Björken som använts i tillverkningen av denna bricka kommer ifrån förnyelsebar skog (FSC märkt). Läs mer genom att trycka på brickan:    

 

Var tillverkas pappersservetterna?

De tillverkas på ett företag som heter Svenska Servettfabriken och ligger på Lidingö utanför Stockholm. De är Svanenmärkta:     Läs mer genom att trycka på servetterna:

 

Varifrån kommer era innerkuddar?

De kommer från ett företag som heter Soems och tillverkas i Danmark. De är gjorda av ett vattentätt tyg av 100% bomull som är tillverkat utan kemikalier. Fyllningen är fjädrar och dun från anka. Tillverkningen uppfyller EU:s djurskyddskrav och kuddarna är Oeko-Tex-certifierade. Läs mer här:

 

Leverans?

När levereras varorna?

Produkter beställda i webshopen skickas så fort som möjligt. Om vi inte har varan i lager kommer vi att kunna skicka en nyvävd vara inom 2-4 veckor.

 

Hur levereras varorna?

Vi använder oss av Posten och DHL Service Point. Försändelsen hamnar på närmsta Service Point dagen efter att paketet skickats från oss. Kunden aviseras per SMS eller e-mail när paketet finns att hämta.

Du kan också välja att hämta varan i butiken.

OBS! Vid beställning online, var noga med att ange mottagarens förnamn så som det står skrivit på legitimationen (alltså inga smeknamn), annars riskerar man att inte få ut sitt paket!

    

Vad kostar det?

Handlar Du för 900kr eller mer bjuder HildaHilda på frakten inom Sverige. Att hämta i butiken är förstås också gratis. För frakt till utlandet gäller vårt fördelaktiga avtal med DHL. Vid lättare försändelser skickar vi med Posten. Eventuella tullavgifter till utlandet står kunden för.

 

 

Vad händer om varan blir försenad eller inte kommer fram?

Kontakta oss på info@hildahilda.se eller ring 08 641 36 80 så löser vi problemet tillsammans.

    

Order och returer

Går det att ångra sig när jag lagt en order?

Det går om vi inte har hunnit att skicka iväg den. Mejla oss på info@hildahilda.se eller ring 08 641 36 80.

    

Går det att lämna tillbaka en vara?

Det går jättebra att göra inom 20 dagar.  Produkten skall vara i originalskick. Eventuella fraktkostnader står kunden för. Kontakta oss först genom att mejla på info@hildahilda.se eller ring 08 641 36 80.

   

Jag har fått en felaktig vara. Kan jag lämna tillbaks den?

Självklart!  Var vänlig och kontrollera att paketet ser oskadat ut när Du hämtar ut det. Vid synlig skada, ta inte emot leveransen utan låt den gå tillbaka till avsändaren och kontakta HildaHilda. Om Du trots allt mottagit paketet med synlig skada, ta en bild på paketet innan Du packar upp varan. Fotot på emballaget är viktigt för eventuell reklamation hos fraktbolaget. Ta även foto på den skadade produkten och maila oss på info@hildahilda.se.

För övriga reklamationsärenden gäller att varan skall reklameras innan den tas i bruk. 

Kontakta oss först genom att mejla på info@hildahilda.se eller ring 08 641 36 80.

 

Läs mer om våra köpvillkor här:

   

Betalning

Hur funkar betalningen?

I samarbete med Klarna Check-out erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Se vidare här:

HildaHildas kundregister används enbart i syfte att kontakta kunden och skickas aldrig vidare till tredje part.

 

Priser

Priser kan ändras utan förvarning.

 

Tax-Free

Om du bor utanför EU betalar du ingen moms på produkterna på hemsidan och då visas också priserna utan moms.

Om du bor utanför EU kan du få tillbaka en del av momsen när du har handlat i den fysiska butiken. Se vidare här:

 

   

6. Kontakta oss

Här kan du mejla om du har fler frågor:       

 

På svenska In english Japan South Korea

Din kundvagn

Kundvagnen är tom
0 st € 0
Till kassan
Fri inrikes frakt
från 900 kr